Socialbidrag nästa?

Halva arbetsveckan avklarad, för er som jobbar då;P För mig är det bara ytterligare en dag utan något speciellt på schemat.  Att vara arbetslös är lite som att ha sommarlov, fast med kasst väder. Dagarna bara flyter ihop med varandra och det blir till slut svårt att hålla koll på vilken dag det är.

Förmiddagen har ägnats åt att tvätta och sitta i telefonkön till Alfakassan. Gjorde nämligen upptäckten att jag antagligen inte räknas som arbetslös utan studerande. Pallar inte med svenska myndigheter ibland, usch.

"Sökande som studerat räknas som arbetslös när:
- När studierna är helt avslutade eller definitivt avbrutna.

En utbildning anses avslutad först när du inte längre har för avsikt att studera vidare. Detta innebär t ex att även om en viss del är avslutad, t ex studier på Komvux, men du har för avsikt att fortsätta studera, t ex på högskolan, anses du fortfarande som studerande."

Och som bekant avslutade jag precis mina Komvuxstudier och jag ska söka till universitetet till hösten. Får bara hoppas att gubben eller gumman på Alfakassan som tar emot min ansökan är barmhärtig. Annars blir det inga cash förrän i augusti, eller tills jag får ett jobb. Bara att kämpa på med andra ord! Eller vinna 120 miljoner på Lotto...hoppas på det sistnämnda.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback