Tvåtusennio


Mitt huvud är inte riktigt som det ska just nu (fast det är det väl aldrig?) så jag tänkte att en liten årsresumé skulle sitta fint så här tio dagar in på det nya året. På nyårsafton 2008 vinkade jag hej då till Hemköp och hoppades på bättre tider. Gick väl sådär till att börja med...

Januari- Köpte mitt livs första gymkort och började plugga på distans KomVux. Med tre år på Hantverksprogrammet fick Naturkunskap B och Matte B lämna plats å viktigare ämnen så som "Försljning och service" och "Skrädderiteknik F".
Införskaffade även ett par moderiktiga "nerdglasses".

Februari- Blev många svordomar över plugget, men 27 februari var båda kurserna klara. Inget jag hade klarat av utan mitt mattesnille till Kärlek. Vi firade även vår 1-års dag denna månad och jag ställde upp som volontär på Fresh Fish.

Mars- Svordomarna fortsatte. Den här gången över Arbetsförmedlingen och Alfakassan. Att vara arbetslös tar inte fram de bästa sidorna direkt. Mitt liv bestod av alldeles för mycket fritid som jag försökte fylla diverse hushållssysslor, träning och sömn. Extremt tråkigt.

April- Firade påsk uppe i Dalsand i strålande sol. Provjobabde på ett ställe som gav mig kalla kårar. Tack, men nej tack. Månadens höjdpunkt måste ändå ha varit Valborgsmässoafton när Kärleken och jag anordnade grillfest. Värmen började komma och livet kändes lite lättare igen. Satte även snygghetsrekord i orange galonbyxor.

Maj- Sökte till utbildningen som butikskommunikatör, utan framgång. Gymmet blev mitt andra hem i brist på pengar i kombination med alldeles för mycket dötid. I slutet av månaden slog värmen till på allvar och blekfisen Johanna blev en nyans mindre genomskinlig.

Juni- Vändningen. Efter ett halvår utan jobb blir man lätt skör. Vilket märktes väldigt väl...lade bland annat ner bloggen ett par månader. En välbehövlig flykt bort från allt blev resan till Kroatien. En vecka fylld av sol, sol och mera sol. Midsommarafton firades med mina päron på ett blåsigt Dyrön. Kärleken fixade in mig på Räkexport ner i Fiskehamnen. Äntligen fick jag arbeta lite!

Juli- Jobb, jobb och jobb. Kom bra överrens med gubbarna och blev en hejare på att köra liten lastbil. Göteborg-Kungbacka-Varberg-Kinna-Borås-Göteborg var standardrutten. Och precis när allt börjar kännas bra dör min gammelmoster och psyket får sig ännu en smäll.

Augusti- Månaden inleddes med en begravning. Därefter en Stockholmsresa som fick mig på bättre tankar. Kärleken försvann upp till Norrland och besteg Kebnekaise. 28 augusti var det dags för skolstart! För första gången det här året kändes det som om jag hade ett vettigt liv.

September- Månaden som tycktes regna bort. Nollning och föresläsningar om vartannat. Började gå på akupunktur i hopp om en mer balanserat kropp och ett balanserat sinne.

Oktober- En väldigt ospännande månad. Mycket plugg och mycket tid lades ner på bidraget till ELLEs galatävling.

November- Allt på en gång. Gjorde ett litet gästspel på H&M Backaplan och fick anställning hos Filippa K ute på Freeport. Gjorde färdigt två hemtentor på två dagar. Fyllde 22 år. Blev en av tio finalister i galatävlingen! Vann tyvärr inte...

December- Plugg, jobb, jul, mera jobb och en välförtjänt ledighet i form av fem dagar i Paris! Att skåla in det nya året på Champs Elyssée var sannerligen ett minne för livet.

"Nu har jag sisådär 5 arbetstimmar kvar på Hemköp... Några timmar efter det är det ett nytt år och min kalender är i princip helt tom! Kommer jag börja utbilda mig till dietist eller designer till hösten? Eller kommer jag få ett drömjobb och börja klättra på karriärsstegen? Eller kommer jag sitta arbetslös hela 2009? Time will tell!"

Jo tack. År 2009 blev en bergochdalbana utan dess like. Med de flesta dalarna första halvåret och majoriteten av topparna på andra halvan. Och för er som tycker att min resumé var för kort har ni hela bloggen att tillgå i menyn till höger.

So what about 2010? Som vanligt går jag efter min magkänsla och den säger att det kommer bli ett händleserikt år med många tvära kast. Jobb, boende, plugg. När detta året är slut kommer inte mycket vara sig likt. Men det är som sagt bara vad min magkänsla säger. En rolig grej som jag redan har anmält mig till är en teckningskurs. År 2010 ska bli ett kreativt år.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback