Du och jag, Barack Obama


När jag kom hem från jobbet idag hade jag fått ett uppmuntrade mail från min kära mor. Mailet innehöll bland annat ett utdrag från senast numret av SKTF där Elisabeth Schönbeck har skrivit om hur ens placering i syskonskaran formar en som person

"ENSAMBARN

Är bättre på att leda än att befinna sig i en grupp. De kan vara dåliga på att hantera konflikter men är ofta goda lyssnare och betraktar hellre saker en bit ifrån. Eftersom de inte haft syskon kan de ha svårt att att se saker ifrån någon annans perspektiv och de har sällan blivit retade, vilket gör att de kan ta illa vid sig om någon driver med dem. Endabarn är ofta ambitiösa och fokuserar mer på karriären än andra och kan gå hur långt som helst.

Kända ensambarn: Barack Obama, Elvis Presley, Birgit Nilsson."



Johanna is: att leda USA känns väl kanske lite övermäktigt. Men det där jobbet i Stockholm hade ju inte suttit fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback