Fördomar


Alla människor har fördomar. Även de som kallar sig för fördomsfria. För vare sig vi vill eller inte påverkas vi av våra föräldrar, vänner och media. Tänk er själva om ni såg en film där alla hade glasögon och taskiga kläder, men filmens nörd var en superhet hunk med en perfekt tandrad. Visst känns det "fel"?

Just bara för att jag har glasögon brukar folk ha förutfattade meningar om hur jag är som person, vilken typ av människor jag umgås med, vilken musik jag lyssnar på etc. När jag var yngre tänkte jag att det där med att stoppa personer i fack inte var något som vuxna gjorde. Nu när jag själv är vuxen inser jag att det faktiskt är vi som är värst på att generalisera folk. Små barn bryr sig inte vilken färg på huden lekkamraten i sandlådan har, deras föräldrar däremot...

Igår fick jag mig ett gott skratt efter att ha bjudit hem några av mina nya klasskamrater. Min pojkvän (benämns oftast "Kärleken" här på bloggen)stämde nämligen inte alls överens med den bilden de hade huvudet fick jag höra några glas vin senare. Det är ju oftast då diskussionerna brukar glida in på killar, relationer och sex;) De trodde nämligen att Kärleken skulle vara kommunist(!), smal/spinkig, ha trendiga glasögon och lite för tighta stuprrörsjeans. Inte många rätt där inte, eller vad säger ni?



Foto: Alicia Swedenborg





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback