Vad är hälsa?


Just den frågan har jag ägnat nästan tre timmar åt i skolan idag när det var dags för seminarium. En väldigt intressant fråga med oändligt många svar. Samtliga grupper var i alla fall överens om att fysiskt och psykist välbefinnande är ett måste. Utan det ena fungerar inte det andra så att säga. För mig personligen är hälsa, förutom det jag precis nämnde;

  • Goda sömnvanor (ser ut och känner mig som ett lik om jag inte sover minst 8 h)
  • Smärtfri (ibland undrar jag om jag ens vet hur det känns att INTE ha ont någonstans!)
  • Att inte vara beroende av något (medicin, tobak, alkohol, narkotika etc.)

När man väl börjar funderar finns det inget stopp! Men nu är det helg och hjärnan skall få vill tills på måndag morgon då det är dag för en ny föreläsning. "Hälsobegrepp" står då på schemat med ingen mindre än herr Bengt Brülde! Den erkände filosofen som varje vecka figurerar i Christers moraltest i P3. Skall bli mycket intressant!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback