På upptäcksfärd...

...i min egna lilla lägenhet hittade jag ett kollegieblock med ordet "Poesi" skrivet utanpå. Johanna, 16 år hade nämligen en kort period i sitt liv där hon tänkte lite för mycket och var tvungen att sitta och kladda ner dessa tankar i ett block. Ganska underhållande läsning, och eftersom hjärnan jobbar lite extra långsamt en dag som denna (efter en lite för trevlig fredagkväll) återvinner jag en sju år gammal text i brist på annat.

Ögonblicket

Ligger i sängen
I mörkret
Lyssnar
Lyssnar på din andetag
Djupa
Tunga
Du vänder dig om
Ligger nu vänd mot mig
Urskiljer ditt ansikte
Det har börjat ljusna utanför
Husets invånare vaknar
En efter en
Grannen ovanför spolar i toaletten
En annan springer i trappuppgången
Troligen på väg till jobbet
Det är någon utanför dörren
Något dunsar i hallgovet
Kollar på klockan
Siffrorna lyser ilsket rött
05:58 sticker i ögonen
Det måste ha varit morgontidningen som kommit
Du rör plötsligt på dig
Betraktar ditt uttryckslösa ansikte
Ingen kan se så fridfull ut som du
Då öppnar du ögonen
Du möter min blick
Just i det ögonblicket vet jag
Vet att du älskar mig
Du och jag, för alltid



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback